نخستین مناظره هریس و ترامپ؛ به زودی-راهبرد معاصر

نخستین مناظره هریس و ترامپ؛ به زودی

نخستین مناظره کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری خواه این کشور به زودی برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 10
کد خبر: ۲۵۶۸۶۷

به گزارش راهبرد معاصر، مناظره تلویزیونی هریس – ترامپ شامگاه سه‌شنبه شب به وقت آمریکا از استودیوی شبکه تلویزیونی «ای بی سی نیوز» در فیلادلفیای آمریکا برگزار می‌شود. هریس و ترامپ هرگز یکدیگر را ملاقات یا حتی تلفنی گفتگو نکرده‌اند، اما سه شنبه شب به وقت محلی آمریکا با فاصله کمی از یکدیگر، پشت تریبون‌های مرکز ملی قانون اساسی فیلادلفیا خواهند ایستاد تا به مدت ۹۰ دقیقه به سوالات دیوید موئیر و لینزی دیویس، دو مجری شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز یکدیگر را به چالش بکشند.


هریس و ترامپ چگونه خود را آماده کرده اند؟

در نخستین مناظره هریس و ترامپ، در یک طرف صحنه، دادستانی خواهد بود که به دنبال نشان دادن رقیب خود به عنوان خطری برای دموکراسی و دستاورد‌های گذشته آمریکا است و در طرف دیگر، یک میلیاردر آمریکایی خواهد بود که رقیب خود را به عنوان یک سیاستمدار افراطی لیبرال جلوه خواهد داد که اقتصاد این کشور را به رکود خواهد برد.

 

مناظره سه‌شنبه شب، اولین فرصت برای کامالا هریس، معاون جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور خواهد بود تا با یکدیگر دیداری داشته باشند و بر سر آینده آمریکا بحث کنند. این دو نامزد حملات به یکدیگر را تشدید کرده اند و هرکدام روش خود را برای سبقت گرفتن از دیگری در رقابت تقریبا برابر خود طراحی کرده اند.

 

مناظره تلویزیونی که توسط شبکه‌ای بی سی نیوز برگزار می‌شود، ممکن است تنها فرصتی باشد که هریس و ترامپ قبل از انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) با یکدیگر روبرو شوند و این امر به معنای اهمیت بالای این مناظره است.

 

آرون کال، استاد دانشگاه میشیگان که مناظرات ریاست جمهوری را مطالعه می‌کند، هشدار داده است که اهمیت این مناظره نباید نادیده گرفته شود. کال به یکی از رسانه‌های آمریکایی گفته است: این مناظره‌ها نمی‌توانند فردی را در انتخابات پیروز کنند، اما مطمئنا می‌توانند نامزد‌ها را با شکست مواجه کنند.


سایه مناظره بایدن – ترامپ بر مناظره هریس و ترامپ

مناظره هریس – ترامپ در فیلادلفیای پنسیلوانیا، دومین مناظره ریاست جمهوری در این دوره از انتخابات آمریکا است، اما کارشناسان می‌گویند که آثار و خسارات مناظره اول بایدن – ترامپ در ماه ژوئین باید به عنوان هشداری برای شرکت کنندگان باشد.

 

اولین مناظره در ۲۷ ژوئن برگزار شد و موجب شد تا کارزار انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متوقف شود. بایدن هنگام مواجهه با ترامپ در صحنه مناظره، دچار تزلزل شد و نتوانست نکات اساسی سخنان خود را بیان کند.

 

عملکرد بسیار ضعیف بایدن، موجب شد تا حتی نزدیک‌ترین متحدان او خواستار کناره گیری بایدن از انتخابات شوند و کمتر از یک ماه بعد، بایدن از رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خارج شد و هریس خیلی زود جایگزین او به عنوان نامزد دموکرات‌ها شد.

 

اما کارشناسان می‌گویند که رویداد‌های مناظره ژوئن مورد توجه هریس و ترامپ، هنگام تنظیم استراتژی‌های خود برای روز سه شنبه خواهند بود. برخی پیش‌بینی می‌کنند که شکست بایدن حتی ممکن است توجه بیشتری به مناظره روز سه‌شنبه جلب کند.

 

باربارا پری، مورخ ریاست‌جمهوری در دانشگاه ویرجینیا به یکی از رسانه‌های آمریکایی گفته است: مناظره بایدن و ترامپ، هم‌ترین مناظره ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا بود؛ بنابراین این امر نشان می‌دهد که در این مناظره ها، ریسک‌ها واقعی و زیاد هستند.


استراتژی هریس در قبال ترامپ

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، هر دو ستاد انتخاباتی هریس و ترامپ در مورد تاکتیک‌های مناظره روز سه شنبه سکوت کرده اند، اما به نظر می‌رسد تیم هریس امیدوار است که ترامپ را وادار به اشتباه کند.

 

ستاد انتخاباتی هریس به طور ناموفق خواستار این شد که میکروفون ترامپ بین سؤالات خاموش نشود تا او بتواند خارج از نوبت صحبت کند.

 

این درخواست برخلاف چیزی بود که ستاد انتخاباتی بایدن در ژوئن برای آن تلاش کرده بود. تیم بایدن امیدوار بود که یک میکروفون خاموش بتواند جلوی ترامپ را بگیرد.

 

اما به گفته کارشناسان، این سیاست نتیجه «معکوس داشت.» و سکوت ظاهری آرام‌تر به ترامپ داد و این امر اشتباهات بایدن را برجسته‌تر کرد.

 

به نظر می‌رسد که تیم هریس امیدوار به تکرار مناظره قبلی ترامپ و بایدن، در کلیولند در سال ۲۰۲۰ بود، زمانی که ترامپ اظهارات خارج از نوبت متعددی کرد که بی نظمی تعبیر می‌شد و این بی نوبتی‌های ترامپ، بایدن را در صدر قرار داد.

 

با این حال، درخواست ستاد هریس برای روشن نگه داشتن میکروفون ترامپ در نهایت رد شد. اما منتقدان به اجرای مناظره‌های گذشته هریس به عنوان یک نشانه مثبت در رویداد روز سه شنبه اشاره می‌کنند.

 

به عنوان مثال، در طول انتخابات ۲۰۲۰، هریس در مناظره‌های اولیه ریاست جمهوری دموکرات‌ها شرکت کرد و با موفقیت آمیز از بایدن دفاع کرد. او همچنین در یک مناظره سیاسی سنگین با مایک پنس معاون سابق ترامپ در جریان انتخابات سراسری همان سال به برتری رسید.

 

هریس که دادستان سابق منطقه سانفرانسیسکو و دادستان کل کالیفرنیا است، یک سبک قضایی دارد. او در دوران حضورش در سنا از این سبک استفاده می‌کرد. سؤالات سخت او در طول جلسات استماع کمیته سنا، او را به چهره ملی آمریکا تبدیل کرد./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده